RAJZ, FESTÉS

Budapest ceruzával és ecsettel


FalusiVakáció csoport

Olajpasztell

OLAJPASZTELL

 

Írta: B. Újvári Ibolya

 

Kedves Festésztársaim, egy pár mondat az olajpasztell használata közben szerzett élményeimről.

Előre bocsátom, hogy magam is a kísérletezés fázisaiban vagyok, próbáltam a színes ceruzától az akvarellen át az akrilfestést, az akvarellceruzát, az olajpasztellt, és a porpasztellt is éppen mostanában tanulgatom. Szenet, tust és olajat még nem használtam.

Az olajpasztellel szerintem nehezebb dolgozni, mint a porpasztellel. Nagyon vékonyan kell eleinte rajzolni vele, mert az erős textúra később nem javítható könnyen. Viszont a színkeverésnél a vastagabb réteget  késsel vissza lehet kaparni. Ezzel árnyékolhatunk illetve kiemelhetünk is vonalakat.



Először a papírról.



Közepesen szemcsés, kevéssé érdes felületű papírra érdemes festeni az olajpasztellel. A nagyon érdes felületet nehéz bevonni, ezért én majdnem teljesen sima felületű alapra dolgoztam,szintén közepes keménységű kartonra.
Tájképeknél, de más témáknál is célravezető  nagyobb terjedelmű képekkel próbálkozni, mint az A4es, vagy annál kisebb felület. Széles, nagy foltokat festhetünk így, bátran használhatjuk a pasztell oldalát is.

Az olajpasztellből egy 12 darabból álló készletet vettem a Lidlben. Nem érdemes rögtön drága készletet venni, az olcsóbb is megteszi. Aztán kacérkodhatunk a márkásabb cuccokkal is, a művészellátókból.

A színes papír nagyon jó alap lehet, jobb, mint a fehér. A színes alap összhangban lehet a téma alapszínével. Pl. a tájkép, attól függően, hogy milyen jellegű (a balatoni képemnél pl. az alkony) a  lila volt a jó,

rajzfestes.nanoweb.hu kép

 

míg a másiknál (az öböl) a világos kéket találtam megfelelőnek.

rajzfestes.nanoweb.hu kép

A búzavirágos-lóherés képet Balatonszepezden, a sátor előtt lévő kis virágfoltról festettem, sötétzöld papírra. Nem hittem volna, hogy ilyen szépen érvényesülhetnek a  búzavirágok színei.

Bátran kell próbálkozni a színes alapokkal, ki hinné, hogy az erős színű alap kiemelhet bizonyos hasonló árnyalatú színeket is! Sőt, a komplementer színek erősíthetik egymást.

A hévízi képek fehér alapra készültek, itt egészen raszteres, fehér papírra dolgoztam, nem is tudtam eldolgozni a színeket, mindig kilátszott a fehér alap. Persze, ez is érdekes lehet, pl. csendéletnél, belső témáknál.

rajzfestes.nanoweb.hu kép

Tapasztalatom az is, hogy először mindig a világos színeket érdemes felvinni, és a sötétebb árnyalatot később. Az olajpasztell kihegyezésével bátran lehet vonalakat húzni, kiemelni.

Ez a technika nagyon  praktikus a természeti képek festésénél, nem kell pancsolni, hatalmas cuccot cipelni, elég egy tábla a papírral, és egy kis táska a krétáknak. Na persze meg egy horgászszék.

Mint örök kísérletező, most megpróbálkoztam a porpasztellel. Egyszerűen beleszerettem! Imádom az ujjammal maszatolni, árnyékolni,  nyakig poros vagyok, de nagyon élvezem. Kicsit macerásabb, az igaz, mert fixálni kell, a keretezés se egyszerű, mert nem érhet az üveghez a papír, de akkor is csodás érzés ezt is próbálgatni.
Erről majd máskor.

Ha valamelyikőtök már rendelkezik ezzel a technikával is, szívesen veszem a tapasztalatcserét!

Sok örömet és sikerélményt kívánok mindannyiunknak ebben a gyönyörű foglalatosságban, ami a rajzolás és a festés.



Üdvözlettel,

B. Újvári Ibolya

 

Ha tetszett a leírás, és te is szeretnél velünk együtt rajzolni/ festeni, olvasd el " Hogyan csatlakozhatsz " című oldalunkat is, és jelentkezz közénk az ott megadott módon!


Minden érdeklődőt szerettettel várunk!





©KÖKBT

 

Hozzászólás



Szeretnél egy ilyen weblapot teljesen ingyen?
Ez a weboldal a Nanoweb honlapszerkesztővel készült.
© Minden jog fenntartva.